Полная версия
Кельтеминар – алғашқы үнді-еуропалық мәдениет
Андрей Тихомиров
Кельтеминар – алғашқы үнді-еуропалық мәдениет
Бұл мәдениет 1939-1940 және 1950 жылдары кеңес археологы С. П. Толстовтың басшылығымен Хорезм археологиялық экспедициясының қазбалары арқылы құрылды. Бұл мәдениеттің маңызды тұрағы-бекіністен оңтүстікке қарай 1,5 км жерде орналасқан № 4 жанбас-қала. Мұнда ағаш тіректер мен Арқалықтардан тұрғызылған және конустық қамыс төбесімен жабылған үлкен (24 X 17 шаршы метр) жер үсті тұрғын үйінің қалдықтары табылды. 100-ге жуық адамға арналған тұрғын үй мүшелері аңшылық пен балық аулаумен айналысатын матриархаттық-рулық қауымдастықтың мекені болды. Тұрғын үйдің ортасында үлкен" қасиетті " ошақ – үйдің діни орталығы, шеттерінде – көптеген тұрмыстық ошақтар болды. Орал мен Сібірдің неолиттік құралдарына жақын типтегі Шақпақ микролитоидты құралдар, сүйек бұйымдары, мөртабанмен және соққылармен безендірілген немесе қызыл бояумен боялған түбі дөңгелек керамика табылды. Скафоидты тамырлар ең тән. Зергерлік бұйымдардан – Кулондар мен қабық әшекейлері. Автотұрақ б. з. д. 3 – 2 мыңжылдықтың басына жатады. Е. бекініс б.з. д. 4 ғасырдан б. з. д. 1 ғасырға дейін, яғни кейінгі уақытқа дейін. Бекіністің аумағы төртбұрышпен қоршалған (185 x 16 шаршы метр). м) 2 қатарлы шұңқырлары бар кірпіштен жасалған биік қабырға. Қақпадан басталған түзу көше қалашықты 2 бөлікке бөлді; олардың әрқайсысы туыстық туыстар тобы қоныстанған үздіксіз тұрғын үй кварталын ұсынды. Көшенің соңында қауымдық қасиетті орын – "от үйі"болды. Қалашықтан халықтың егіншілікпен және мал шаруашылығымен айналысқаны туралы куәландыратын астық үккіштер мен жануарлардың сүйектері табылды; үш жүзді қола жебелер, керамика, терракоталық мүсіншелер, қола зергерлік бұйымдар, моншақтар.
Кельтеминар мәдениетінің қоныстары ағаш тіректер мен Арқалықтардан тұрғызылған сопақша бірнеше үлкен жер үсті үйлерінен тұрды; конус тәрізді төбесі қамыспен жабылған. Үйдің ортасында сөнбейтін отпен үлкен ошақ орналастырылды, ол осы жерде өмір сүрген матриархаттық-рулық қауымдастықтың қасиетті орны рөлін атқарды. Көптеген тұрмыстық ошақтар үйдің шетінде орналасқан. Кельтеминарлықтардың негізгі кәсіптері балық аулау және аң аулау, кейінірек мал шаруашылығы болды. Шақпақ тас мүкәммалына қырғыштар, кескіштер, тескіштер, қапсырмалар, жебе ұштары жатады. Сондай-ақ, сүйек цилиндр-конустық жебе ұштары мен шақпақ төсемдері бар сүйек құралдары қолданылды. Керамика керамикалық шеңберсіз қалыпталған. Ыдыстар түбі дөңгелек және сақиналы түрде орналасқан штампталған және сызылған ою-өрнектермен безендірілген. Керамика арасында скафоидты ыдыстар ерекше қызығушылық тудырады. Зергерлік бұйымдар цилиндр тәрізді раковиналардан жасалған моншақтармен және тас пен раковинадан жасалған кулондармен сипатталады. Бұл археологиялық мәдениеттің әсері Өзбекстаннан Балқан тауларына дейін және Орал тауларына дейін созылды.
Тарихи басылымда: "Аланд-Аркаим: Оңтүстік Оралдың ежелгі мұрасы". Орынбор облысының мәдениет, қоғамдық және сыртқы байланыстар министрлігі, "Аркаим" қайырымдылық қоры, мәтін авторлары: Т. с. Малютин, г. Б. Зданович, фотосуреттер, суреттер, сызбалар: "Аркаим" қорығының мұрағатынан, сондай-ақ Т. с. Малютина, г. Б. Зданович, Д. г. Зданович, Е. А. Анферова, редактор Д. Г. Зданович, Орынбор, 2013, Б.18-19, былай деп жазылған: "әрбір бекіністі елді мекенді оның тұрғындары мифтік "Бейбітшілік орталығы"ретінде қарастырған сияқты. Қоныс тік ғарыш осінің нүктесінде орналасқан және қоршаған кеңістікті үйлестіретін деп елестетілді. Бұл идеяны жүзеге асырудың ерекшеліктері ландшафттың сипатына байланысты болды. Елді мекендерде тек ою – өрнекпен ғана емес, сонымен қатар белгілері бар сазды тақтайшалар мен ыдыстар-пайда болған жазудың іздері табылды. Аркаим ежелгі дәуірінің шеңберіне Еуразияның ежелгі өнер тарихындағы жаңа бет болып табылатын ұсақ тасты зооморфты және антропоморфты пластиктен табылған керемет олжалар сериясы кіреді. Қола дәуіріндегі адамдардың адамның мәні туралы идеялары Аркаим жерлеу рәсімінде айқын көрінеді. Мұндағы адам тек дене-рухани болмыс емес, сонымен қатар оның бірнеше жаны бар сияқты. Жанның (жанның) өлімнен кейінгі тағдырындағы маңызды сәт дененің жұмсақ тіндерінің ыдырауы болды (Авеста бойынша бес жыл). Осыдан кейін жанның жағымды заты ата-бабалар еліне қоныс аударды (ол оңтүстікте болды), ал қабірде сүйектермен байланысты қараңғы "қабір жаны" ғана қалды. Осыдан кейін адамдар қабірге-қабірге еніп кетті (мұны әйелдер жасаған болуы мүмкін), өлгендердің сүйектері міндетті түрде бұзылып, кейбір заттарды алып тастады (мүмкін кейбір "бос жандарды" ғана алып тастаған шығар). Болашақта зираттарда ояну болған жоқ".
"Қалалар елінің" оңтүстігінде бұрын пайда болған кельтеминар мәдениетінің аумағы болады. 5 Саны ежелгі славяндар арасында да "қасиетті" болды. Параскева-жұма (грек тілінен Παρασκευή [paraskeví] – жұма) – Шығыс славяндардағы ең көне әйел құдайы. Параскева – жұманы ана құдайы, егіншіліктің, құнарлылықтың, денсаулықтың қамқоршысы ретінде құрметтеу Шығыс славяндарда және христиан дінін ресми дін ретінде қабылдағаннан кейін кеңінен таралды. Христиан шіркеуі Параскева-жұмаға қарағанда " барлық нәрсенің анасы "ретінде Параскева-деваны христиан" әулиелерінің " қатарына қосты. Табиғатта әйелдік принципті бейнелейтін Құдай басқа халықтарда да болған: хетттерде (үндіеуропалықтар) – Ма (орысша "мама" сөзін салыстырыңыз, Неміс – Мама, Француз – маман, ағылшын – Мамма), армяндарда-Анаит, Кіші Азия пародияларында, оның культі гректерге енген және Римдіктерге, – Кибела. Кейбір христиан кешірім сұраушыларының пікірінше, Адам болды жаратылған 1 наурыз жұмада Бұл 6 ғасырда Шығыс Рим империясында (Византия) және Ресейде христиан дінін қабылдағаннан кейін қолданыла бастаған "әлемнің жаратылған дәуірі" болды. Рош-гашана (еврейлердің жаңа жылы) қыркүйектің басында Ресейде (1492 -1700) ресми түрде жеңді! Бұл 7000 жылы Иса Мәсіхтің "жаратылуынан" (1492 ж.Иван III тұсында) келмегеннен кейін болды. Мәсіхтің күткені соншалық, олар ештеңе салмады немесе сеппеді, Иса өзінің соңғы үкімін бәріне жасайды және бәріне үкім шығарады деп күтті, әсіресе "осы әлемнің күштілеріне" қатысты, олар қаншалықты қателеспейді. Өкінішке орай, бұл болған жоқ. Ал I Петрдің тұсында олар жаңа жыл мерекесін 1 қаңтарға ауыстырды және "Мәсіхтің туылуынан" (1700 ж.) хронологияны енгізді, дегенмен, сол кезде де ескірген Джулиан күнтізбесі, протестанттық елдерде (католиктерде 1582 жылдан бастап). Григориан күнтізбесі жұмыс істеді), тек 1918 жылы Кеңес өкіметі кезінде Григориан күнтізбесімен ауыстырылды, бірақ Орыс православие шіркеуі оны әлі күнге дейін қолдана береді. Өлгендердің жерленуі Оңтүстік Оралда пайда болған ежелгі діндердің бірі зороастризмдегі жерлеуге ұқсайды. Зороастризмге табыну, басқа дұғалармен қатар құрбандықпен бірге жүретін дұғалар мен сиқырлы формулаларды әкеледі – от пен суға жүгіну. От культі ерекше маңызға ие болды. Зороастриялық храмдарда (соның ішінде қазіргі Бомбей парсы храмдарында) құдайлардың бейнелері жоқ. Сенушілер құрбандық үстелінде жанып тұрған отқа табынады. Басқа адамдар үшін ғибадатханаға кіруге тыйым салынады. Мәйіт таза емес деп саналатындықтан, мәйітке қол тигізу арқылы отты ластауға тыйым салынады. Бұл жанасу арқылы қасиетті элементтерді – жерді, ауаны және суды қорлауға болмайды. Сондықтан зороастрлықтар өлген адамның денесін жыртқыш аңдар мен құстарға жыртуға береді. Бұл әдетте арнайы белгіленген жерде жасалады ("дакмалар" немесе "үнсіздік мұнаралары"). Кемірілген сүйектер жиналып, арнайы қоймаларға-оссуарийлерге жиналды.
Конец ознакомительного фрагмента.
Текст предоставлен ООО «ЛитРес».
Прочитайте эту книгу целиком, купив полную легальную версию на ЛитРес.
Безопасно оплатить книгу можно банковской картой Visa, MasterCard, Maestro, со счета мобильного телефона, с платежного терминала, в салоне МТС или Связной, через PayPal, WebMoney, Яндекс.Деньги, QIWI Кошелек, бонусными картами или другим удобным Вам способом.